Sommar och Sylviestar-muffins

Idag hände något oförklarligt med mig. 
Jag 1. tränade
2. bakade
3. diskade
4. städade
5. joggade 
 
I don't know what's happening either. 
 
Konstigast av allt; 
mina muffins blev GODA. Skojar inte. Eller hur Astrid? Kanske det var för att jag fick hjälp av Iris. Har ju aldrig lyckats baka något ätbart själv... hahaha... 
 
 
 
Receptet hittade jag här
Googlade på "nyttig sockerkaka" HAHA - försöker hålla mig borta från socker så mycket som möjligt just nu, vill se hur mycket min hy påverkas. Fyfan vilken dålig självdiciplin jag har, är tvungen att dricka sjukt mycket te med sjukt mycket honung för att hålla mitt sockerberoende i schack.. 
 
Hursomhelst - receptet jag hittade LÄT lovande, med "bara" 8 matskedar socker. Men alltså, 8 matskedar är nästan 2 dl, vilket är den vanliga mängden för sockerkaka... HAHAHA snacka om att lura sig själv för att få bättre samvete??? Nä, det gick jag inte på. Ändrade därför lite på receptet! Här har ni det: 
 

Ingredienser:

4 msk bordsmargarin

8 msk 4-5 msk socker 

2 ägg

½ tsk finrivet citronskal - ingen aning om hur mycket jag hade i, tror jag rev en halv citron, men det blev sjukt gott, man kände liksom citronsmaken

2 dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 dl vaniljyoghurt - detta stod inte med alls, men tänkte att det kunde ersätta det socker jag tog bort. Man kan säkert ha i mer yoghurt om man vill, jag bara chansade. :p 

Ev. fyllning: 100g hallon, blåbär eller björnbär - Jag hade hallon i några och blåbär i några (gjorde ju muffins istället för sockerkaka. Ju mer bär, desto godare!!!!!) 

 

 

1 - sätt ugnen på 175 *C asså, jag satte den på 170 *C , men det kanske inte är så stor skillnad? #köksnoob  

2 - klipp ut ett bakplåtspapper som är lika stort som botten i formen, som bör rymma ca 1½ liter, och lägg i pappret (jag bröar kanterna med smör och ströbröd) - jag använde en plåtmuffinformgrej som jag (eller ah, Iris) smörade och bröade med vallmofrön.

3 - vispa ihop margarin, socker, ägg och citronskal i en skål med elvisp

4 - häll i mjöl och bakpulver och visppa till en slät smet. Häll sedan i yoghurten och rör om!

5 - häll smeten i formen (/formarna) (den brukar bli ganska tjock men de ska den vara) och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter

variant på 5: häll i ca hälften av smeten i formen och lägg sedan i bären och häll över resten av smeten

6 - Ät med gott samvete!! Det är BARA 8 msk socker! Flört Ööhhhh....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0