isotretinoin - biverkningar efter en vecka

Hej folks,
nu har jag tagit 9 tabletter isotretinoin - alltså en per dag i lite mer än en vecka. Än så länge har jag inte dött, men jag känner av biverkningarna rätt rejält redan. 
 
1. Ökad solkänslighet: Jag är redan fruktansvärt känslig mot solen, fick alltid soleksem när jag var yngre och får även nu ofta soleksem på handen. Har alltså aldrig ens försökt bli brun om somrarna pga är hellre blek än rödprickig och vägrar få hudcancer när jag blir äldre. När jag var i Turkiet smörjde jag in mig med 50+ varje kvart och satt ständigt i skuggan för att förhindra solskador... Det funkade! Och det verkar som att jag får köra på samma style i Sverige nu. Brände ansiktet efter tjugo min trots att jag hade solskydd 30. och nu har jag fått soleksem på benen efter att ha vart ute och spelat basket i nån timme. Har ALDRIG fått soleksem på benen förut, är typ i chock. Såhär kul ser det ut: 

 
Och kliar något förjävligt. 
 
Lösningar: Smörjer in ansiktet regelbundet (alltså typ varje kvart) med Eco Cosmetic facial sun gel spf 30, och ska fixa spf 50+ att smörja in resten av kroppen med iaf varje timme. Ska även försöka undvika att vara ute i solen mellan 11-15. Perf! Undrar hur många solskyddsflaskor jag kommer ha gjort mig av med när kuren är slut? 

2. Torra läppar: Mina läppar hade precis läkt från vinterkylan eftersom vintern aldrig tog slut, men nu är de back on the desert-track igen. Är fortfarande rätt lugnt dock, det har bara svidit en gång och då hjälpte sheabutter. Alltså sheabutter kommer bli min räddning tror jag. Det hjälper mot ALLT. Så, lösning: SHEABUTTER! Smörjer in läpparna hela tiden, och använder ibland även jojobaolja. Om läpparna håller sig som de är nu överlever jag nog. :) 

3. Torra ögon. Har inte använt linser på en månad pga mina nya Glasögon Med Swag (jag vågar nästan inte använda ordet swag längre eftersom jag märkt att vissa människor faktiskt använder det UTAN ironi men jag gör det ändå because swag), men mina ögon är fortfarande rätt torra när jag vaknar upp. Inte jätte, men lite. 

Lösning: TheraTears. Gigantiska kapslar som nästan fastnar i halsen när man sväljer dem, vilket är varför jag slutade använda dem förut. Men när jag använde dem hjälpte det (hade alltid torra ögon när jag använde linser...), så jag har börjat ta dem igen. Tar 2 kapslar per dag istället för 3 för läste någonstans att det är farligt med för mycket vitamin E... #hypokondriker 
 
TheraTears ska tydligen hjälpa mot håravfall också, så SWEEEEET. 

Mitt ansikte är ännu skonat från torrhet. Tvättar det med jojobaolja varje morgon och kväll och smörjer in med Propyless (mjukgörande hudlotion) när ansiktet vart i kontakt med vatten. 

Har inte märkt någon förbättring, har snarare fått mer finnar än tidigare, men hört att det blir så för de flesta i början. Så (y) 
 
Duane har råkat på nån jättejobbig allergi/förkylning/ögoninflammation och går runt och nyser samt gråter hela tiden. Vi är ett mycket roligt par atm. 

Puss och hej! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0